RECENZE: Rihanna - Unapologetic

18.11. - Kultura

unapologeticmain

Pět let strávených na popové scéně a šest studiových alb vyprodukovaly světoznámou značku jménem Rihanna. Značku, která se v současnosti obklopuje špičkami z hudebního byznysu, aby správně odhadla všechny potřebné ingredience pro úspěšný start nového produktu. Tím aktuálním je album Unapologetic. Jde skutečně o to nejlepší, co mohla rodačka z Barbadosu nabídnout?

Rihanna předvedla svůj um na několika hudebních žánrech, z nichž vyčnívají zejména R’n’B, pop, hip-hop, dance a sem tam nějaké balady. A stejně jako Madonna, vždy se snaží spojovat s těmi nejlepšími v oboru. Na aktuální desce tak opět najdeme singl vzniklý ve spolupráci s Davidem Guettou. Což není zas až takové překvapení, kdekdo se dnes spojuje s Davidem Guettou. Dance holt aktuálně frčí. Co je ovšem (do určité míry) překvapující, je úplně nový zvuk alba. Tím je ve velké míře na albu zastoupený dubstep, hudba inspirovaná populárním interpretem Skrillexem. Proč píšu "do určité míry"? Zhruba před rokem byl Skrillex prestižní hudební televizí MTV vyhlášen umělcem roku a stal se tak populárnějším než jeho kolegové z branže David Guetta nebo Deadmau5. Dubstep se tak z prostředí hudebních blogů a stránek nadšenců dostává velmi rychle do mainstreamu, kde se jej aktuálně zmocnila velehvězda Rihanna. Čich na nové trendy se Rihanně a jejím spolupracovníkům odepřít nedá.

Více: FOTOREPORT: LUI Carnival - 3. narozeniny LUI

Nutno dodat, že některé dubstepové nahrávky jsou vážně povedené. Zmíním určitě "Jump" nebo "Fresh Off The Runway". Celkově se deskou prolínají výrazné basy, nejen v případě čistě dubstepových singlů. "Right Now" vzniklý ve spolupráci s Davidem Guettou je příkladnou ukázkou současných diskotékových hitů. Neurazí, zároveň ale nic nového nenabídne. Klasický David Guetta, pomyslíte si.

Zajímavý je určitě song s názvem "Nobodys business". Ne, že by snad šlo o něco převratně nového, zajímavý je partner, kterého si Rihanna pro produkci vybrala. Tím není nikdo jiný, než její bývalý přítel Chris Brown. Text písně jako by zcela popíral incident z roku 2009, při kterém Brown Rihannu surově napadl. Zpráva obletěla celý svět a Brown se stal s okamžitou platností nebezpečným útočníkem. I proto mnohé překvapí, že text aktuálního duetu působí tak, jakoby k onomu incidentu nikdy nedošlo. Slova znovunalezené lásky a vzájemného propojení dvou duší z písně stříkají do uší tak silně, že jim lze jen těžko uvěřit. Mnohem reálnější se jeví verze marketingového tahu, při kterém se vše negativní z minulosti převrátí na pozitiva a současně se přitáhne pozornost médií. Těm pochopitelně neunikne fakt, že zpěvačka, která sama do médií poslala fotografie svého zbitého těla, opět navázala milostný vztah s mužem, který jí rány způsobil.

Nové album obsahuje také pomalejší hity (Stay, Love Without Tragedy-Mother Mary, No Love Allowed, Half Of Me) mající určitě šanci na úspěch. Stejně jako v několika dřívějších případech, i v případě aktuálního alba bude hodně záležet na tom, jaká bude vizuální podoba videoklipů, které budou písně doprovázet. Úspěch hitu "Only Girl (in the world)" krásně demonstruje perfektní propojení hudby a videoklipu. Zdali se Rihanně podaří něco podobného, se nechme překvapit.

Unapologetic je deska plná R’n’B a dubstepu - úplně nového směru, ve kterém jsme zpěvačku ještě neměli možnost hodnotit. Zatímco jiní dubstepoví interpreti zažívají nevídaný úspěch, popová diva si na rozhřešení svých příznivců bude muset počkat. Přece jenom je její fanouškovská základna více nakloněna jinému hudebnímu proudu. Nicméně jak bylo již uvedeno v začátku, marketingoví géniové, kterými se Rihanna obklopuje, mají cesty nových trendů jistě přesně zmapovány.

unapologetic 1

0

Autor